Apollo 13

Doel
Procesmatig werken is vaak moeilijker dan wordt gedacht. Wanneer organisaties aan de slag gaan met processen en procesmatig werken hebben veel medewerkers het gevoel dat zij bureaucratischer aan de slag moeten en er geen ruimte meer is voor eigen initiatief. Men ziet het proces als doel in plaats van de dienstverlening. Het simulatiespel Apollo 13 laat de deelnemers aan den lijve ondervinden dat procesmatig werken juist het eigen initiatief bevordert en de dienstverlening verhoogt.

Duur
Het spel duurt één dag in groepen van 8 tot 14 deelnemers.

Voorkennis
Er is geen specifieke voorkennis voor de training nodig. Wel wordt verwacht dat de deelnemer enige kennis heeft van de Engelse taal (dit in verband met enkele termen en namen van afdelingen zoals die ook in het echt waren benoemd).

Doelgroep
organisaties die hun medewerkers kennis willen laten maken met procesmatig werken waarbij juist iniatief en inbreng van de eigen kennis van de medewerkers nodig is om een missie te laten slagen.

Inhoud
Het spel neemt de deelnemer in vier rondes mee met de 'mislukte' vlucht van de Apollo 13. Gedurende het spel wordt de situatie aan boord gesimuleerd en wordt het control centre (Houston) geplaatst in verschillende situaties. Procesmatig werken kan helpen die ruimte te vinden om intiatief te nemen en de bemanning weer veilig terug naar de aarde te brengen.