ISM-Foundation training

Doel
Integrated Service Management (ISM) is bedoeld om ICT-beheerorganisaties effectiever en efficiënter te laten werken. tijdens de training krijgt de deelnemer inzicht in de verschillen tussen frameworks zoals bijvoorbeeld ITIL en methodes zoals ISM. De deelnemer leert dat ISM gebruik maken is van mensen, middelen en processen. tijdens de training wordt aan deze drie onderdelen aandacht besteed en hoe de relatie tussen deze drie elementen optimaal kan worden gebruikt om de ICT-dienstverlening optimaal te organiseren.

Duur
De training duurt twee dagen.

Voorkennis
De deelnemer hoeft geen voorkennis te hebben. Wel is het handig als de deelnemer enkele standaard ICT-begrippen kent.

Doelgroep
ICT-managers en ICT-medewerkers die de methodiek ISM willen implementeren of medewerkers van ICT-beheerorganisaties waar ISM is geïmpelmenteerd.

Inhoud
De inhoud van de training bestaat uit vijf blokken:

  1. Introductie in servicemanagement (klanten, leveranciers, dienstverlening, diensten, taakgebieden binnen informatievoorziening).
  2. Procesmatig werken (bedrijfsmiddelen, proces, procedure, werkinstructie, taken, beveogdheden, verantwoordelijkheden).
  3. Werken in een beheerorganisatie (procesmanagement, lijnmanagement, integratie mens, middel, proces, werkwijzen).
  4. De kernprocessen van ISM (inhoud van de zes ISM processen).
  5. De werkwijze volgens ISM (invoering van de methode, cultuur, stapsgewijs verbeteren, hulpmiddelen).

Tijdens de training is ook volop ruimte voor reflectie, opdrachten en discussie.